Vecka 30! 142 slag/minuten.

 

Ett 31 veckor gammalt foster som är 43 centimeter långt.Livmodern börjar närma sig revbenens nedre kant och många känner att de blir tyngre. Man kan ha gått upp ungefär 10 kilo. Hur mycket man går upp i vikt är olika. På MVC kan man få råd om hur mycket det är lagom att gå upp i vikt.

Fostret väger runt 1,6 kilo. Längden är ungefär 43 centimeter. Fingernaglarna har vuxit ut ännu mer och når fingertoppen. Fostret kan fixera blicken och ser bättre skillnad på ljus och mörker. Det verkar som om det även kan börja känna igen och reagera på musik som spelas vid upprepade tillfällen.

Bebisen

Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.

Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka

Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

Du

Din livmoders översta del kan du nu känna c:a 10 cm ovanför navlen. Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka.

Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt.

 

Barnet

Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför.

Mamma

Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar. Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören. Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador.

****

Idag går vi in i vecka 30! Tjohoo tiden går sakta men ändå fort. Känns som själva graviditeten går sakta men som att tiden runt omkring bara rusar iväg.

Jag har fortfarande sammandragningar, igår när jag kom hem lade jag mig o sov i cirka 1,5 timme så blev det lite bättre. Och jag har ont av att älsklingen kommer åt en del nerver och det går som knivar.

 

Vi var hos barnmorskan idag och allting såg bra ut, bäbisens hjärta tickade fina 142 slag/minuten. Men h*n ville självklart inte vara med som tidigare, det är en busig liten bäbis :)

 

Känns mest som jag klagar hela tiden, men denna graviditet är jobbig, mkt jobbigare än de andra. Samtidigt så är jag överlycklig varje gång som liten sparkar i min mage.

Jag har väntat och längtat så länge efter att få vara gravid igen, måste skärpa mig o försöka njuta men är inte så lätt när man är tung, klumpig och inte mår bra.

 

Jag hade gått upp 11 kg sedan jag var hos BM i vecka 6. Usch och fy. Men det får jag ta igen sedan, och det fort :)

 

Vi tog även fram Sebbe o Alex mini mini kläder häromdagen och sorterade ut det som lillisen skall få ärva av det :)

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0