Fem minuters metoden = oslagbar!!!

Igår var jag då på jobbet o åt lite tacos och drack lite gott.
Jag skrattade igår så mkt som jag inte gjort på länge, jag fick ont i magen och tårarna rann ur ögonen.
Jag saknar mina arbetskamrater, de är oslagbara!

Jag ringde efter pappa när jag skulle åka hem, och underbar som han är så kom han och skjutsade hem mig, så jag slapp gå i mörkret *Tack pappa*.

Eftersom Alex nu börjar bli lite större nu (snart 7 månader...!) så tycker jag verkligen att det börjar bli dags att sluta med nattamningen. Han är så pass stor så han ska kunna klara sig utan den.
Oftast vaknar han runt 04 tiden och vill ha mat, och sedan somnar han endast om han får ligga brevid mig.
Och jag tycker inte det är roligt längre.
Jag tror att det kanske bottnar i att han är hungrig, att min mjölk inte räcker för honom längre hela natten.
Eller så är det för att han inte lärt sig somna själv.
Vi har haft samma natt rutin sedan han föddes, vi lindar in honom i en filt, så han sitter som i en liten kokong och sedan sitter han i T's knä tills han somnar. Men jag och T tycker det är dags att han lär sig somna själv.
Det har aldrig varit några problem med Sebbis, han har alltid sovit bra. Oavsett hur han somnat.

Anyway... När Sebbis skulle lära sig somna själv så provade vi fem minuters metoden. Och det fungerade kanon bra på honom. Första kvällen låg han kanske 1,5 timme innan han somnade, men nästa kväll var det kanske 30 minuter och dag 3 somnade han utan något gnäll.
Så igår bestämde vi oss för att prova även på Alex. Så igårkväll när jag kom hem körde vi premiären.
Vi matade honom med utpumpad mjölk i flaska, sedan tog vi på pyjamasen och sjöng "Bä bä vita lamm" och sedan sa vi
- Nu är det dags att sova, nu är det natten, Godnatt, mamma och pappa älskar dig.
Sedan lade vi ner honom i sängen med täcket på sig. Och så gick vi ut.
Han började gråta efter nån minut, och vi lät honom vara i fem minuter innan vi gjorde om samma procedur igen, men utan att ta upp honom.
Det gick sedan ca 2 minuter så var han tyst, så vi smög in och då hade lill älsklingen somnat.
Hur underbar får man vara?
Han sov till ca 03, då gav jag honom nappen och sa samma sak till honom som på kvällen och stoppade om honom och sedan sov han vidare till 07, då jag vaknade av att han låg o pratade och lekte i sin säng.
Så vi fortsätter med samma rutin ikväll så får vi se hur det går :]

Sebbis är hemma idag oxå från dagis, men imorgon ska han få gå o leka av sig lite. Han blir liksom aldrig nöjd hur mkt jag än leker med honom. Nu har vi lekt non stop sedan kl 10 :p, nu myser vi i soffan framför bollibompa :)
A går runt i gåstolen och har precis fått sin lunch, gröt och äppel/päron puré.
This is life, mina pojkar! :]

Sorry för ett ur långt inlägg... men men :)

Ps. - 8 kg på vågen imorse :]

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det gör absolut inget att inläggen är långa! :) Kan du inte lägga ut en bild på Alex i kokongen? :D Lillen!

2009-03-25 @ 15:13:26
Postat av: Fanny

Fem minuters metoden, de låter som nåt från "Supernany" ;) Va bra att de funkar iaf!

2009-03-25 @ 17:32:28
URL: http://effet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0