Pigluxation.

Allting blir inte alltid som man tänkt sig.
En kväll som vi planerat att spendera ute på Birsta med julshopping slutade med 3 timmar på akuten istället.

När vi hämtade Sebbis på dagis verkade han som vanligt, men när vi började klä på honom så började han att storgråta. Han nästan kiknade av gråt och tårarna kom.
Tänkte inte så mkt på det, utan höll honom i min famn och tröstade honom, tänkte att han förmodligen var trött.
Han grät lite smått i bilen tilll Birsta, och när vi kom in på Ikea och jag skulle ta av honom overallen märkte jag att allting inte stod rätt till.
Han kunde liksom inte röra sin vänstra arm, den bara hängde, och när jag nuddade vid hans hand så grät han.
Då förstod direkt vad det var, hans arm måste hoppat ur led.
Vi begav oss efter ett telefonsamtal till svärmor och min mamma upp till akuten.
Där fick vi vänta ett bra tag innan vi slutligen fick träffa en doktor, han hette Jörg och var trevlig.
Han kände på hjärtats arm, och sedan vred han om den, såg nästan ut som den skulle gå av, hjärtat skrek och grät till utav smärta, men efter någon minut var han tillbaka till sitt gamla jag igen.
Jörg berättade att hjärtat fått en "Pigluxation".
Vilket innebar att benet som sitter typ mellan armbågen och överarmen hoppar ur led. På småbarn under fem år har det benet nämligen inte växt färdigt, och det var därför lätt hänt.
Hjärtat fick även ta några röntgen bilder, och efter ca 3 timmar så fick vi äntligen åka hem.
Då var vi alla tre väldigt trötta, kissnödiga och framförallt hungriga.
Han var så ynklig och liten mitt lilla hjärta när vi satt där på akuten och väntade, men han var sååå duktig.

Dock kände man sig som en rätt dålig förälder som hade låtit något sådant hända, och det blev väl inte bättre direkt eftersom hjärtat hade tejpat ovanför ögat. Man kände sig verkligen som en bov.

Sedan kan man även fråga sig vad det är för slags säkerhet uppe på akuten. När vi satt där och väntade så var det en knarkare inne på toaletten som höll på att ta sprutor där inne. När han sedan kom ut försökte han öppna en dörr in till sjukhuset, men föll istället rakt bakåt, slog i sitt bakhuvud med en stor smäll och började sedan krampa.
Det var rätt otäckt, och det var dessutom många barn där. När de gett honom lugnande så släppte de ut honom i väntrummet igen, han frågade efter en cigarett och smet sedan in i sjukhuset igen. Har de ingen som kollar sådant kan man ju fråga sig, han hade ju lika gärna kunnat få ett utbrott för att vi inte hade några cigg.
Otäckt var det iallafall.

Men nu ligger iallafall mitt lilla hjärta i sin säng och sussar sött, det blev en väldigt lång och händelserik dag för min lilla hjälte. Och nu vet vi även vad ordet Pigluxation betyder.

Kommentarer
Postat av: Eva

Men usch vad hemskt. Han är ju så liten. Tur att det ordnade sig. /eva

2007-12-13 @ 11:37:25
URL: http://www.evanpevan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0