Amning och alkohol.

Läste en artikel på Aftonbladet.se om att barnmorskorna predikar nolltolerans inför amning och alkohol.
Vilket livsmedelsverket inte gjort, utan säger att det är ok med något glas vin när man ammar.

Jag förstår inte problemet, det var många upprörda kommentarer om att barnmorskorna predikade nolltolerans, men varför ska det inte vara nolltolerans?
Det finns inte särskilt många kvinnor i Sverige som skulle dricka alkohol när de är gravida, och det är inte direkt svårt att säga nej till alkohol när man väntar barn, det är snarare en självklarhet.
Så varför skulle de vara så hemskt att avstå från alkohol när man ammar?
Det skulle aldrig falla mig in att dricka ett glas vin och sedan två timmar senare amma mitt barn.
Även om det sägs att det inte gör barnet någon skada, så vet man aldrig. Varför chansa?

När jag blev med barn gång nr 2 bestämde jag mig för att ALDRIG mer dricka mig full.
Visst kommer jag kanske ta ett glas vin någon gång för att det är gott, men jag kommer aldrig mer dricka mig full.
Jag har ingen anledning, man mår bara dåligt efteråt.

Jag kan säga att jag håller med barnmorskorna, jag ser gärna en nolltolerans av alkohol i samband med amning.
Det är ingen uppoffring att avstå alkoholen, det är ett ansvar vi har jämtemot våra barn.

Kommentarer
Postat av: IdaB

Jag känner likadant!

När man ser reklamfilmen som går nu, en bröllopsfest el dyligt. Jiiiises säger då jag!

Man vill inte ens se åt ett glas vin juh!

Nu var det snart 4 år sedan jag drack en droppe, o det enda jag kan sakna emellanåt e ett glsvin till maten el så. Att bli askalas o göra bort sig e inget för mej, jag e hellre hemma med min familj :)

Kram

2008-11-10 @ 11:52:47
URL: http://www.backeus.bloggagratis.se
Postat av: C

Men lillgumman, har du glömt julfesten??????

Jag kan garantera att du var skötsam då...... som alltid annars.

2008-11-10 @ 12:08:24
Postat av: Solmaz

Det finns ju olika grader av fylla, man kanske inte behöver dricka sig så full att man tappar kontrollen o minnet efteråt.. Men att aldrig dricka dig full... hm... menar du verkligen det?! Aldrig är ett starkt ord :p

2008-11-10 @ 18:55:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0