Deltid?

- Är det inte jobbigt att jobba heltid och samtidigt vara småbarnsmamma?
- Eh jo.
- Jobbar T också heltid? Och Sebastian går på dagis heltid?
- Mmmm
- Du har inte funderat på att börja arbeta deltid?

Jag har aldrig ens tänkt den tanken. Men det kanske är dax att på allvar fundera på deltid. För jag orkar inte leva såhär längre.
Jag vaknar, gör mig klar, väcker Sebbe, gör honom klar, slänger i mig frukost. Skyndar mig till dagis, lämnar Sebbe, skyndar mig till jobbet, jobbar som en galning hela dagen, hem och väl hemma så har det gått så långt att jag inte ens orkar göra någonting,
Jag kommer hem tidigast halv fem, det betyder att jag har 3 timmar på mig att umgås med min älskade son innan han skall sova igen. Och på den tiden skall man hinna laga mat, äta, städa, tvätta, diska, kanske leka lite med Sebbe.
Men nu kommer jag hem och jag känner mig bara helt slutpumpad, jag känner mig sur, jag är nog sur mot mina älsklingar, jag är trött så fort jag sätter mig ner så somnar jag nästan. Jag orkar ingenting längre.
Det är ju nu som Sebbe är liten, och han blir ju bara större för varje sekund som går. Jag orkar inte med detta längre. jag måste ta mig en rejäl funderare, för nu börjar jag bli rädd för mig själv.
Jag har sagt till mig själv så många gånger att jag måste sluta stressa, att jag inte ska ta på mig för mycket arbete, min mamma har sagt till mig och mina chefer har tillochmed sagt till mig.
Men kan någon tala om för mig hur man gör? Jag vet ärligt talat inte hur man stressar ner, jag kan inte arbeta lugnare, jag kan inte strunta i att det är arbete upp över öronen.
Men jag vet att jag måste, men hur gör man????

Som det känns nu så är det nära, det är nära stupet, och jag vill inte ramla ner, jag har inte tid.

Kommentarer
Postat av: Friday

Har man råd att bara jobba deltid tycker jag man ska göra det. Det finns mycket man vill hinna göra.

Vad betyder mest, Tid eller Pengar.

*kramar*

2008-02-07 @ 20:28:46
URL: http://friday1984.blogg.se
Postat av: Jeanette

Absolut ska du jobba deltid!! Offra några tusenlapapr i månaden för mer tid och ork, det är det värt om man kan. Lyssna på dig själv, du vet ju vad du måste... att bara komma till insikten är ett stort steg. Krama Sebbe från mig, sötisen :)

2008-02-07 @ 22:09:49
Postat av: Friday

Absolut, tell me more:]

Vore även kul att ses nått, vi skulle juh gå ut och äta.. det glömdes typ bort:/ :]

2008-02-08 @ 11:15:36
URL: http://friday1984.blogg.se
Postat av: Cilla

Ola El Gringa! Ja om du ändå var här i Mexico med mig!!

Du...det finns saker som är mer värda här i livet än jobb och pengar. Har du chansen att jobba deltid så ta den! Vad får du ut över att stressa sönder ditt liv?

Man ska njuta av livet; man får bara ett!

Buenos Dias ;)

2008-02-08 @ 22:27:39
URL: http://annacecilia747.blogg.se
Postat av: Anonym

Ja, gå ner på 75%, det har du rätt enligt lag att göra ända tills Sebastian fyller 12 år gäller det i Folksam (Lagen är till 8 år men Folksam har till 12 år) och sedan har du RÄTT att gå upp till 100% igen. Du kanske kan jobba kortare dagar eller vara ledig en dag i veckan, 25% mindre är en hel dag o någon timme kortare en dag, eller som sagt kortare arbetsdag- en 75% arbetsdag varje dag.TIDEN KOMMER ALDRIG TILLBAKA MED SEBASTIAN!!!!!

2008-02-09 @ 19:01:35
Postat av: Ida-Marie

Jag känner igen mig, har ju endast jobbat några vecko rmen det känns precis lika. och fy för stress ch ångest, gå ne ri tid om du har möjlighet!! jag ska också göra det till hösten. Att jobba någon timme kortare varje dag är värt massor. ta hand om dig!! KRAM

2008-02-10 @ 20:58:02
URL: http://mimmpan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0